Klik op een link om direct naar het programma van één van de ensembles te gaan:
Sarah Elias - zang
Lodewijk Crommelin - piano
Meer informatie over het Duo Elias-Crommelin...
Het honderdste geboortejaar van Samuel Barber (1910-1981) is een uitstekende aanleiding om de veelzijdige muziek van deze componist ten gehore te brengen. In zijn vocale werken was hij op en top romanticus, maar zijn pianosonate, één van de hoogtepunten uit de Amerikaanse pianoliteratuur, is een typisch 20e eeuws werk. Lyriek, melodie, polyfonie, complexe structuren, invloeden uit de jazz en dansmuziek: het komt allemaal in zijn oeuvre voor. Hij kan onmogelijk in een hokje worden geplaatst.
Naast componist was Barber pianist en ook een begaafde bariton. Zijn kennis van de menselijke stem en liefde voor poëzie inspireerde hem tot het schrijven van een aantal liederen op teksten van dichters als James Joyce, Soren Kierkegaard, Rainer Maria Rilke, James Agee en van middeleeuwse Ierse monniken. Poëzie was voor Barber een eerste levensbehoefte; hij had altijd een gedichtenbundel naast zijn bed liggen. Door velen wordt hij beschouwd als één van de belangrijkste liederencomponisten van de vorige eeuw. Reden genoeg om de schijnwerpers eens op zijn composities te richten.
S. Barber (1910-1981) / tekst van James Joyce | Sleep now |
S. Barber / tekst van James Joyce | I hear an army |
S. Barber / W.B. Yeats | Secrets of the old |
M. Ravel (1875-1937) | Valse Nobles (piano solo) |
F. Poulenc (1899-1963) / tekst van Paul Eluard | Uit Tel jour Telle nuit: Bonne journée Le front comme un drapeau perdu Une roulotte couverte en tuiles Je n'ai envie qu de t'aimer |
Pauze | |
S. Barber | Delen uit de Sonate (piano solo) |
S. Barber / teksten uit de 8e - 13e eeuw |
Uit the Hermits songs: At Saint Patrick's Purgatory The Monk and his cat Monks and raisins |
S. Barber | Nocturne (piano solo) Ballade (piano solo) |
S. Barber | The Daisies |
Mignon Primus - sopraan
Sarah Elias - sopraan
Desislava Staykova - piano
Meer informatie over het Lenya Trio...
K.Weill (1900-1950) | Eifersuchtsduett |
K.Weill | Der Abscheidsbrief (Sarah Elias) |
K.Weill | Je ne t’aime pas (Mignon Primus) |
P.H. Vladigerov (1899-1978) | Sarabande (solo piano) |
K.Weill | Surabaya Johnny (Sarah Elias) |
K.Weill | Sous le ciel de Paris (Sarah Elias) |
K.Weill | La vie en rose (Mignon Primus) |
J. Offenbach (1819-1880) | Belle nuit, o nuit d’amour (duet) |
Pauze | |
G. Rossini (1792-1868) | Kattenduet |
C.A. Debussy (1862-1918) | Uit Suite Bergamasque: Menuet (piano solo) |
E. Satie (1866-1925) | Le Diva de l’Empire (Mignon Primus) |
K.Weill | Ich weiss nicht zu wem ich gehore (Sarah Elias) |
K.Weill | Ich lass meine Korper scwarz bepinseln (Mignon Primus) |
L. Berio (1925-2003) | Wasserklavier (piano solo) |
J. Offenbach | Ariette de la perichole (Mignon Primus) |
X. Montsalvatge (1912-2002) | Bergerette (Sarah Elias) |
E. Piaf (1915-1963) | ‘Non je ne regrette rien’ (duet) |
06-48287304
sarahelias@live.nl